Örömmel tettünk eleget újra a meghívásnak, hiszen már negyedik alkalommal veszünk részt a körösladányi általános iskolában a pályaorientációs napon. Minden szakma új, bemutató kiállítással készült, igyekeztünk már ezzel a „kis ízelítővel” is felkelteni a gyerekek érdeklődését az iskolánkban oktatott képzéseink iránt. Szó szerint is „belekóstolhattak”, kipróbálhatták egy-egy szakma jellegzetes műveleteit , ami nagy sikert aratott a tanulók körében. Vendéglátósainkkal teríthettek, a fodrászainkkal hajat fonhattak, göndöríthettek. A pólyázással, speciális fogásokkal ismerkedhettek meg bemutató babáinkon, a kisgyermekgondozó tanulóink vezetésével. Nagyon tetszett az infósaink Lego robot bemutatója. Érdekesnek találták az eladóink mérlegelés és a fűszerfelismerő játékát. Emlékül, fotó készülhetett hegesztő felszerelésbe öltözve. Legnagyobb sikere a koktélkészítésnek volt, egyrészt nagyon látványosak voltak a színes koktélok, másrészt nagyon finomak is, amit meg is kóstolhattak a diákok.
A képzésekről még tájékoztatást kaphattak szóban is az érdeklődők és kisfilmen keresztül is bemutatásra kerültek a szakmáink. Bepillantást nyerhettek a tanműhelyben folyó gyakorlatokról, az iskolánk kollégiumi és szabadidős életétől. Szórólapokat osztottunk és ajándékba órarendeket kaptak az idelátogató gyerekek.
Láthatóan mindenki jól érezte magát, nagyon érdeklődőek voltak a tanulók, reméljük jövőre is részt vehetünk a pályaorientációs napon, élményt nyújthatunk a szakmáink bemutatásával és bízunk benne, hogy a diákok közelebbről is szeretnék megismerni iskolánkat, az itt folyó képzéseinket.
Dr.Laczóné Kiss Ágota
A Nemzeti Tehetség Program NTP-TFJ-20 nyertes pályázatának köszönhetően iskolánk 830.420 Ft értékben társasjátékokkal gazdagodott. A köznevelési intézményekben megvalósuló, tanórán kívüli tehetséggondozó munkát és tanulók képességkibontakoztatását segítő tárgyi eszközfejlesztés lehetőséget ad iskolánknak egy játékklub létrehozására. A tanulók érdeklődésfelkeltése, pedagógusaink szemléletformálása a célunk, mint pályázóknak, úgy valljuk, hogy a megismert, kipróbált eszközöket ezután különböző tehetségterületeken jól tudjuk használni a fejlesztés érdekében tanórákon és tanórán kívüli tevékenységekben, emellett hiszünk a játék közösségépítő erejében is. Iskolánk Kiválóan Akkreditált Tehetségpont, pedagógusaink nagy része foglalkozik tehetséges gyerekekkel (a tanórán és azon kívül is), ezek a játékok nemcsak színesítik a tehetséggondozó munkát, hanem komplexen fejlesztik a gyermekeket, az intellektuális képességek fejlesztésén túl a szociális kompetenciáikat is.
A pályázat megírásakor nyelvészeti, logikai-matematikai és természeti tehetségterületekhez választottuk ki a társasjátékokat. Arra törekedtünk, hogy a 7-10 és a 11-14 éves gyermekek részére egyaránt válogassunk. Sajnos több játék már nem volt beszerezhető, amikorra kiderült, hogy nyert a pályázat, így módosításra volt szükség. A játékok megérkezésekor, leltározásakor a pályázatot író személyként jelen voltam, átnéztem a végleges kínálatot, nagy örömmel és büszkeséggel töltött el, hogy mindezzel a mi iskolánk gazdagodhatott. A játékok egy külön szekrényben kaptak helyet sorszámmal ellátva. Ezt követően történt meg iskolánk pedagógusainak tájékoztatása a játékok megérkezéséről és használatbavételéről. Az eredeti terv az volt, hogy 5 hónapon át játékklub-foglalkozásokat szervezzünk, ezt sajnos jelenleg csak részben tudjuk megvalósítani a járványügyi szabályok miatt. Ilyés Andrea és Kovács Mária kolléganőkkel felváltva vállaltuk, hogy 20 alkalommal, alkalmanként 2X45 percben megismerjük és ezt követően megismertetjük az eszközöket. Ám jelenleg csak az egy-egy osztályba, illetve csoportba járó tanulókkal tudjuk kipróbálni, vegyes közösségekben nem. A kollégákkal a nevelői szobában egy-egy lyukasóra alkalmával, a diákoknak osztályfőnöki, etika órákon, helyettesítéskor, illetve a délutáni tehetséggondozó, művészeti iskolai, illetve napközis foglalkozásokon tudunk játékokat mutatni, illetve az újakat velük közösen megismerni. Közvetlen és közvetett hasznosulásra is számítunk a játékok által. Ha minden játékot ki tudunk próbálni, meg tudunk ismerni, közvetlenül hasznosulhat a tárgyi eszközfejlesztés. Majd mi, akik a pályázatban részt veszünk, segítségére lehetünk azoknak, akik szívesen használják gyerekekkel, így a közvetett hasznosulás is bekövetkezhet. Biztosak vagyunk abban, hogy bármilyen jó is egy-egy játék leírása, az, hogy tényleg kedvelt és hasznos lesz-e, csak a gyakorlatban derül ki. Ezáltal a játszókra is hat: a jó játék élményt ad, jó programot kínál, közben oktat-tanít is. A rossz vagy kevésbé jó játék pedig a felnőttnek nyújt visszajelzést. A tanévzáró értekezleten is szeretnék beszámolni a pályázatról, megmutatni a játékokat, de a játékok közvetett és közvetlen hasznosulása sajnos már csak a jövő tanévben tud úgy megvalósulni, ahogyan eredetileg terveztük.
A beszerezni kívánt eszközök között 1. osztálytól 8. osztályig található olyan, ami azt a korosztályt fejleszti és élményhez juttatja. Anyanyelvi-kommunikációs területen a betűtanításhoz, a szavak helyes használatához, a mondat és történetalkotáshoz, a memóriafejlesztéshez, a szókincsbővítéshez, a kreatív fogalmazáshoz, a helyesíráshoz, nyelvi versenyeztetéshez kerestünk játékokat. Matematika-logika terén az egyszerűbb játékoktól az összetettebb stratégiát kívánó játékokig széles paletta kínálkozott, olyanokat is választottunk, amelyek tanórára is bevihetők, és olyanokat is, amelyek kimondottan csak a tehetséges tanulók játszanak majd szakkörökön, délutáni kiscsoportos programokon, mert időigényesebbek. A természettudományos területen is figyeltünk arra, hogy a kisebbeknek is találjunk játékokat, de a nagyobbak egyéni érdeklődését is kielégítsük új, általuk még nem ismert okosjátékokkal.
Sajnos sok gyereknek otthon nincsenek társasjátékai, reméljük, kialakul bennük az igény és rábeszélik szüleiket ilyesmire. Az eddig kipróbált játékok nagyon tetszettek a gyerekeknek, többnyire nem ismerték őket. Nagyon vigyáznak rájuk, büszkék arra, hogy iskolánkban ezek megvannak. Motiválja őket, mert már több pedagógus is szívesen beviszi órára, és észre sem veszik, hogy mennyire fejlesztőek. Arra is volt példa, hogy új játékszabályok is születtek egy-egy játék többszöri használatakor. A több hétig tartó otthoni tanulás után közösségépítő a társasjátékok használata, mosolygó arcokat, lelkes játékosokat láthatunk, ezért már megérte a pályázatot megírni.
Sajnos a jelenlegi járványhelyzet és az online időszak elhúzódása miatt a játékok kipróbálását osztálykeretben, képesség szerinti csoportjainkban, napközis csoportban, illetve művészeti csoportban tudtunk elkezdeni április utolsó hetétől kezdve. Már így is sok játékot megismertünk, de a klubfoglalkozás nyújtotta pluszt nyilván nem tudtuk még átélni, ezért szeptembertől hirdetjük meg (reményeink szerint akkor már lehetséges lesz az érdeklődő gyerekek és pedagógusok keveredése).
Sas Éva