Napközi Erzsébet-tábor
Az Erzsébet Program 2016 Napközi Erzsébet-tábor pályázata május 20-án vált elérhetővé. A pályázat meghívásos volt, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tankerületei vehettek benne részt. Bevonható tanulók az alapfokú közoktatási intézmények alsó és felső tagozatos (1-8. osztályos) diákjai voltak. Előnyt élveztek a hátrányos helyzetű, valamint halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek. A pályázat 2016. augusztus 1. és 2016. augusztus 12. között, heti turnusváltással valósult meg. Az egyhetes turnus ideje alatt a táboroztatási szolgáltatásban részesülő gyermekek az iskolai keretek között elkezdett nevelő- és fejlesztőmunkára alapozott, aktív pihenést szolgáló, maradandó élményt nyújtó, a gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodó foglalkozásokon, és a tábor helyszínén kívüli szabadidős programokon vehetnek részt. A tábor önrésze gyermekenként és turnusonként 100 Ft volt. Iskolánk 16 pedagógusa jelentkezett arra, hogy megtervezze egy-egy hét programját, összegyűjtse a jelentkezőket, megírja a pályázatot. Szerencsére mindhárom hétre lehetőséget kapott iskolánk, így 50-50-60 gyermek változatos, érdekes, mozgalmas heti táborban vehetett részt, mely helyben 8:00-16:00 óra között biztosított értelmes elfoglaltságot, napi négyszeri étkezést és felügyeletet. Mindhárom héten iskolánk egy-egy asszisztense is segítette a munkát. A három hét programjait fotózta és a képeket már aznap közkinccsé bocsátotta Kovács (Goda) József.
Az alábbiakban a turnusokról az abban résztvevő pedagógusok összegzik programjaikat:
Erzsébet-tábor (1. turnus – 2016. július 4-8.)
Igyekeztünk olyan programok szervezni, ahol a gyerekek jól érzik magukat, és a szabadidő hasznos eltöltésére mutathatunk példát. A csoportunk összetételére jellemző volt, hogy többségében voltak az alsós, különösen az elsős, másodikos gyerekek. A csoport mozgatása érdekében több kisebb csoportot alakítottunk ki, és forgószínpadszerűen valósítottuk meg a tervezett programokat. Napról napra kaptuk tőlük a visszajelzéseket, hogy tetszenek a programok, s egyre inkább várják a további lehetőségeket. Ez a pályázat igazán kedvező volt, hiszen a forrás biztosítva volt, így tudtunk változatos programokat kínálni a gyerekeknek. Nehézségek: a pályázat elbírálását követően rövid idő állt a rendelkezésünkre, voltak programok, amire az eszközök csak az utolsó pillanatban érkeztek meg. Emiatt mindig készülnünk kellett egy tartalék programmal. Minden reggel a mozgás jegyében telt, közös reggeli tornán vettünk részt. Az átmozgatás után ismertettük a tábor szabályait, fontos tudnivalókat beszéltünk meg, kialakítottuk a kisebb csoportokat, akik a hét folyamán együtt dolgoztak. Részletes programtervet adtunk a gyerekeknek. Az 1. nap délelőttjén 3 csoportban dolgoztunk, a kézművesség, a sportok és az ügyesség jegyében: Madaras kulcstartót készítettünk, megismertettük a gyerekeket az óriás amőba játékkal, sportjátékokat játszottunk: volt mocsárjárás, célba dobás, szlalom kígyó. Ebéd után a hagyományőrzés témájában Körösladány legendájáról, a Vén Márkus történetéről hallhattak a gyerekek, majd látogatást tettünk a helyi katolikus templomba. Körösladány nevezetességeit, emlékműveit séta alkalmával tekintettük meg és a napot süteményezéssel zártuk. A 2. nap reggeli torna után a pólófestés töltötte ki az időket, majd ezután a mozgásé volt a főszerep. Több csoportban kapitány-labdáztak, akadálypályákon mentek végig, ügyességi játékokat játszottak. Ebéd után számháborúztunk, melyet nagyon élveztek a gyerekek. A 3. napon fejlesztő játékokkal mozgattuk meg a gyerekeket, amelynek a célja a közösségépítés volt. Ezt követően kisebb csoportokban mesét néztek a tanulók, majd a látott mese szereplőit fakanálbábokkal keltették életre. A csoportnak el kellett játszani a mesét és ebéd után bemutatták egymásnak. Mind az irodalmi nevelés, mind a közösségépítés és kézművesség céljait valósítottuk meg. Délután a környezeti nevelés került előtérbe s az udvarrendezést követően közös szalonnasütést tartottunk. A 4. napon autóbuszos kirándulást tettünk Debrecenbe, a Zsuzsi vonattal városnézésen vettünk részt, elsétáltunk a kilátóhoz, majd a délutánt az élményfürdőben töltöttük. Az 5. napon a reggeli torna után ismét kisebb csoportokban dolgoztuk. Minden csoport minden programon részt vett. Dinnyés gyümölcssalátát készítettünk az egészséges életmód jegyeit figyelembe véve, míg a többiek társas játékoztak és sportjátékokkal játszottak. Délután kerékpártúrára mentük a helyi Duzzasztóhoz, ahol előadást hallhattunk a működéséről. Rövid játék után fagyizással zártuk a programot. Összességében elmondhatjuk, hogy a tervezett programokat maradéktalanuk megvalósítottuk. Minden esetben figyeltünk arra, hogy a mozgás, kézművesség, közösségépítés, hagyományőrzés, irodalmi nevelés és az egészségmegőrzés minden nap jelen legyen és a gyerekek ismereteit úgy gyarapítsuk, hogy közben még jól is érezzék magukat. A programokat összeállította és megvalósította: Gombos Orsolya, Kissné Kovács Anna, Kovács Mária, Szatmáriné Rakovics Renáta, Szente Enikő, segítő munkatársunk volt: Jónás Mónika
Erzsébet-tábor (2. turnus – 2016. július 11-15.)
Táborunk második turnusában is színes és változatos programokkal vártuk a gyerekeket. Ötven gyermek és öt pedagógus részvételével bonyolítottuk le a hét eseményeit. A pályázat célkitűzései között szerepelt többek között a művészeti nevelés, környezeti nevelés, sport, kirándulás, közösségépítés. Ennek megfelelően alakítottuk a hetet. Többféle kézműves foglalkozást illesztettünk a programok közé: kavics – és üvegfestést, aszfaltrajzversenyt. Az egészséges életmód jegyében sportvetélkedőt, sorversenyt, számháborút és gyalogtúrát szerveztünk. Megismertettük a gyerekeket Körösladány kulturális értékeinek egy részével. A környezetünk megóvására is felhívtuk a figyelmüket szelektív hulladékgyűjtés formájában. Két alkalommal mentünk kirándulni. Elsőként Szarvasra látogattunk, ahol megtekintettük a Mini Magyarországot, az arborétumot és a Körösvölgyi Látogatóközpontot és Állatparkot. A második kirándulásunk úti célja Gyula volt. Ellátogattunk a várba, ahol tárlatvezetéssel ismertük meg az ott látható történelmi értékeket. Ezt követően a Gellény-birtokon található kalandparkban töltöttük el a délutánt. Az utolsó napon mesefilmet vetítettünk, tábori képeket nézegettünk, tábori dalt tanultunk, gofrit sütöttünk. A gyerekek kép formájában örökíthették meg élményeiket, valamint totót töltöttek ki a hét eseményeiről. A pályázatnak köszönhetően a hét minden napján négyszeri étkezésben részesültek a gyerekek. Összességében elmondható, hogy az egész hét tartalmas kikapcsolódást nyújtott a gyermekeknek és a felnőtteknek egyaránt. Résztvevő pedagógusok: Bak Renáta, Daruné Varga Mária, Láncziné Krivanek Veronika, Szatmári Miklós, Varga Gabriella, segítő munkatárs volt: Kardosné Nyíri Ilona.
Erzsébet-tábor (3. turnus – 2016. július 18-22.)
Az első két hét izgalmai és nehézségei után izgatottan vártuk, hogy végre eljöjjön a mi hetünk is. Mivel elég nagy létszámú és többségében alsós gyermekek vettek részt a 3. héten, így több program alatt kisebb csoportokra osztottuk a résztvevőket. Az 1. napot reggeli után csapatépítő játékokkal kezdtük; volt név-párbaj, seprűtánc, labdahajsza, babzsákos-dobálós játék. A tízórai elfogyasztását követően Egy perc és nyersz játékokat vezettünk le 6 csoportban. A gyerekek nagyon élvezték az érdekes nevű és igen izgalmas játékokat (Kigolyózás, Kosárfej, Anyacsavar, A szállító, Ormányos játék, Zsebpeca). Ebéd után elkészítettük a közös pólókat, majd fogójátékot, labdajátékokat játszottunk. Minden napot társasjátékozással zártunk, többen most tanultak meg játszani ezekkel a játékokkal: Memóriajáték, Ki nevet a végén?, UNO kártya, Malom-játék, Fekete Péter kártya. Aki inkább a mozgást választotta, az pedig csapatjátékokban vehetett részt. A 2. nap délelőttjén kézműves foglalkozást tartottunk. Bagoly-kulcstartót készítettünk dekorgumiból és ceruzatartót szívószálakból. Az ebéd utáni időszak nagy meglepetése a 3 nagy ugrálóvár és csúszda volt, melyet a sportpálya szélén állítottak fel a gyerekeknek. Mindannyian fáradtak voltak már, de csak pár percre ültek le a kiterített plédekre, hogy elfogyasszák az uzsonnájukat, és már álltak is sorba az újabb csúszáshoz. A 3. nap délelőttjén 3 csoportot alakítottunk ki. Forgószínpadszerűen mindhárom csoport részt vett a Zumba foglalkozáson, melyet volt diákunk, Beinschródt Tibor Márk tartott az iskola előtt. A gyerekek ügyesen utánozták, többen még követelték a folytatást. A közeli Helytörténeti Gyűjtemények Házában Kazinczy István várta a gyerekeket, s egy rövid tárlatvezetést tartott. A gyerekeket nagyon lenyűgözte a gramofon működése és hangja. Az egyik tanteremben Bögre Mariann várta a csoportokat, aki a tisztálkodásról, a haj-, bőr-, fogápolásról beszélgetett a gyerekekkel. Tanulóink bátran kérdeztek, szóba került néhány kényes téma is. Ebéd után képkirakót készítettek a gyerekek, ez alatt 10 fő gyümölcssalátát és banánturmixot készített a tábor minden tanulójának és a felnőtteknek is. Jól is esett az uzsonna mellé a gyümölcsös frissítő. A nap zárásaként a már többek által ismert Erzsébet tábordalt énekelgettük, illetve lehetett társasjátékozni, kártyázni. A 4. napon reggeli után szemétszedést szerveztünk. Végigjártuk az iskola környékét, a parkot és a játszóteret. Ezt követően két csoportra osztottuk őket. Az egyik csoport kerékpárral ellátogatott Kleiber Sándor kertészetébe, ahol sok szép és érdekes növényeket láthatott, pl. a bambuszt, a chilit, a citromfüvet; és datolyát is kóstolhattak, amit ilyen formában még a kísérő felnőttek sem ettek. Rövid ideig a papagájok kalitkája előtt is megállhattak. Mindannyian kaptak ajándékba virágokat, melyeket aznap otthon mindenki el is ültetett. A másik csoport ez alatt megtekinthetett egy Körösladányról készült filmet, s beszélgettek a látottakról a pedagógusokkal. Ebéd után újabb vendéget köszönthettünk Tóth Sándorné Bak Katalin tanár néni személyében, akiről sokan nem tudták, hogy szívesen fest kavicsokat. Elhozta és megmutatta kavicsgyűjteményének jó néhány szép darabját és segített a délutáni kavicsfestés-foglalkozáson, melyen a gyerekek is kipróbálhatták, hogy milyen aprólékos, mennyi türelmet kívánó tevékenység is ez. Az uzsonnát követően összegeztük az elmúlt 4 nap eseményeit, majd közös süteményezéssel zártuk a napot. Az 5. napon Mezőberénybe utaztunk. Fő helyszínünk a Nyeregben Alapítvány lovastanyája volt, ahol Madarászné Bereczki Zsuzsanna és kis csapata nagy-nagy szeretettel és kiváló pedagógiai érzékkel várta a csoportot. Reggeli után kettéosztottuk a csoportot, s az egyik csoport lovaskocsira ült és azzal járta be a várost. Első megállónk a Piknik Park volt, ahol sokféle járgányt ki lehetett próbálni: rollereket, gokartot, érdekes bicikliket. Emellett csocsóasztal, pingpong, billiárd és léghoki is játékra csábította a gyerekeket. Közös fagyizás után a Petőfi Múzeumban tettünk látogatást. Ez alatt a másik csoport a lovakról, a lóápolásról kapott információkat játékos módon, megtekintették a pajta-kiállítást, illetve lovagolhattak, lovat etethettek. A közösen elfogyasztott finom ebéd után rövid játék következett a lovastanya játszóterén. Délután a második csoport ülhetett kocsira, s látogatta végig a városi helyszíneket, az ott maradók pedig a lovas programokat csinálták végig. Az uzsonna palacsinta volt, a vendéglátók nem sajnálták a finomságot, volt, aki 4-5 db-ot is meg tudott enni. A gyerekek nagyon jól érezték magukat a kiránduláson, s a nevelők is nyugodtan zárták a napot, s a hetet. A programokat összeállította és megvalósította: Horváth Tamás, Horváth Zoltánné, Molnár Henriett, Havran Mihály, Sántáné Illés Vilma és Sas Éva, segítő munkatársunk: Papp Eszter Zita volt.
Összességében elmondhatjuk, hogy tartalmas, ám cseppet sem könnyű 3 héten vagyunk túl, melyen a nehézségek ellenére azért mi, pedagógusok is jól éreztük magunkat. Remélhetőleg a gyerekek is szívesen gondolnak vissza a közös nevetésekre, a közös tevékenységekre.