Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő nyílt pályázatot hirdetett NTP-SPEC-21 pályázati kód alatt olyan új kezdeményezésű vagy már hagyománnyal rendelkező, legalább 60 órás, tanórán kívüli, élmény- és felfedezés központú, komplex tehetséggondozó program megvalósítása témakörben, amely az anyanyelv művelésében kiemelkedő tehetségek készségeinek célzott támogatására irányul, egyebek mellett olyan területeken, mint: szép kiejtés, szavalás, helyesírás, különböző műfajokban történő írás, költés, publikálás; anyanyelvi programok megvalósítása.
A támogatható tevékenységek között szerepelt az írás, költés is, így egyértelművé vált számomra, hogy a kreatív írásra építem a pályázatot. Legalább 10 fő bevonását írták elő, figyelemmel a csoportba bevont tehetségígéretek, tehetségek és kiemelten tehetséges tanulók speciális igényeire és arányaira. Én 12 tanulót választottam ki. A pályázatok elbírálásánál előnyt jelentett, ha a pályázó a kiíró által kijelölt tevékenységek közül legalább egy megvalósítását is vállalja, én a tehetséggondozó program tematikájához kapcsolódó 1 napos tanulmányi utat választottam. 5., 6., 7. évfolyamról válogattam a tanulókat, tehát 10-14 év közötti gyerekekről van szó. Mivel ez a program nyelvi-irodalmi témájú, így elsősorban az ezen a területen kiemelkedő tanulókra gondoltam. A 12 tanulóval jól tudtam dolgozni. Tapasztalataim szerint ezzel a létszámmal egyénileg és kisebb csoportban, párban is jól lehet haladni és a játékokban is hatékonyan részt tudnak venni. Arra is figyeltem, hogy ne csak lányok vegyenek részt, hiszen a nemek közötti eltérés egy-egy témához érdekesen eltérő lehet.
A 60 órás tanórán kívüli, élmény- és felfedezés központú komplex tehetséggondozó program az anyanyelv művelésében kiemelkedő tehetséges tanulók készségeinek célzott támogatására irányult a kreatív írás területén. A 60 órás programot 30 alkalommal, alkalmanként 2 órában valósítottuk meg. A fokozatosság elvét és a korosztály érdeklődését, gondolatvilágát figyelembe véve változatos módszerekkel, technikákkal dolgoztam, hogy a tanulók is jól érezzék magukat, de fontos, hogy én is sikerként éljem meg a munkát. A programba bevont 12 tanuló számára önismereti; valamint személyiségfejlesztő feladatokkal, drámajátékokkal, irodalmi ismeretekkel dúsított szövegalkotó foglalkozássorozatot állítottam össze korosztályuknak megfelelő műfajokban. A program helyi megvalósításában Kovács Mária pedagógiai asszisztenssel dolgoztam együtt a projektben, majd egy vendégművésszel, Varró Dániellel is részt vettek versfaragó foglalkozáson a gyerekek 90 percben májusban, ezen kívül a Bajor Gizi Színészmúzeumba is ellátogatunk, ahol múzeumpedagógiai foglalkozáson vettek részt (az eredeti terv a Petőfi Irodalmi Múzeum volt, sajnos jelenleg zárva tart). A múzeumpedagógiai foglalkozást kreatív íráshoz kapcsolódóan kértük, hogy a 60 órás programhoz kapcsolódjon témájában, hiszen helyben 30 alkalommal mi is ezzel foglalkozunk, valamint vendégünk, Varró Dániel költő is e területen dolgozott a gyerekekkel. A program a vártnál jobban sikerült. A múzeumban interaktív foglalkozáson és tárlatvezetésen vettünk részt, melyen megismerhettük a múzeum névadójának életét, munkásságát, a színház világát, játékosan dramatikus játékokban, feladatokban vehettek részt, irodalmi kvízt tölthettek a gyerekek. Egész délelőtt itt voltunk. Ezt követően a Parlamentbe mentünk. Ez a program ingyenes volt és pluszként szúrtuk be, mivel a körösladányi gyerekek ritkán jutnak el a fővárosba és ha már utaztunk, szerettünk volna minden lehetőséget kihasználni. A Parlamentben is kaptunk tárlatvezetést. Délután közös ebédet fogyaszthattunk el a Mc. Donaldsban, illetve a KFC-ben (választás szerint). Tartalmas nap volt.
A program végére kiadványt terveztünk, ebbe a legjobb alkotásokat válogattuk be. Május 31-én tartottuk a záró bemutatót, itt mutattuk be részletesebben a pályázatot.
A tanulók szüleinek két alkalommal tartottunk ízelítőt a végzett tevékenységekről. Ezeket a foglalkozásokat a 15. és a 30. nap után terveztük, tehát a 30. és a 60. óra után. Itt maguk is kipróbálhatták a kreatív írás feladattípusait, átélhették a gyermekeik által már megtapasztalt élményeket, melyeket a kreatív írás nyújt. A programról egy kisfilmet is készítettünk.
https://tukorysuli.hu/index.php/9-fooldal/263-igy-irunk-mi#sigFreeId55d390fa4a