Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő nyílt pályázatot hirdetett NTP-SPEC-21 pályázati kód alatt olyan új kezdeményezésű vagy már hagyománnyal rendelkező, legalább 60 órás, tanórán kívüli, élmény- és felfedezés központú, komplex tehetséggondozó program megvalósítása témakörben, amely az anyanyelv művelésében kiemelkedő tehetségek készségeinek célzott támogatására irányul, egyebek mellett olyan területeken, mint: szép kiejtés, szavalás, helyesírás, különböző műfajokban történő írás, költés, publikálás; anyanyelvi programok megvalósítása.
A támogatható tevékenységek között szerepelt az írás, költés is, így egyértelművé vált számomra, hogy a kreatív írásra építem a pályázatot. Legalább 10 fő bevonását írták elő, figyelemmel a csoportba bevont tehetségígéretek, tehetségek és kiemelten tehetséges tanulók speciális igényeire és arányaira. Én 12 tanulót választottam ki. A pályázatok elbírálásánál előnyt jelentett, ha a pályázó a kiíró által kijelölt tevékenységek közül legalább egy megvalósítását is vállalja, én a tehetséggondozó program tematikájához kapcsolódó 1 napos tanulmányi utat választottam. 5., 6., 7. évfolyamról válogattam a tanulókat, tehát 10-14 év közötti gyerekekről van szó. Mivel ez a program nyelvi-irodalmi témájú, így elsősorban az ezen a területen kiemelkedő tanulókra gondoltam. A 12 tanulóval jól tudtam dolgozni. Tapasztalataim szerint ezzel a létszámmal egyénileg és kisebb csoportban, párban is jól lehet haladni és a játékokban is hatékonyan részt tudnak venni. Arra is figyeltem, hogy ne csak lányok vegyenek részt, hiszen a nemek közötti eltérés egy-egy témához érdekesen eltérő lehet.
A 60 órás tanórán kívüli, élmény- és felfedezés központú komplex tehetséggondozó program az anyanyelv művelésében kiemelkedő tehetséges tanulók készségeinek célzott támogatására irányult a kreatív írás területén. A 60 órás programot 30 alkalommal, alkalmanként 2 órában valósítottuk meg. A fokozatosság elvét és a korosztály érdeklődését, gondolatvilágát figyelembe véve változatos módszerekkel, technikákkal dolgoztam, hogy a tanulók is jól érezzék magukat, de fontos, hogy én is sikerként éljem meg a munkát. A programba bevont 12 tanuló számára önismereti; valamint személyiségfejlesztő feladatokkal, drámajátékokkal, irodalmi ismeretekkel dúsított szövegalkotó foglalkozássorozatot állítottam össze korosztályuknak megfelelő műfajokban. A program helyi megvalósításában Kovács Mária pedagógiai asszisztenssel dolgoztam együtt a projektben, majd egy vendégművésszel, Varró Dániellel is részt vettek versfaragó foglalkozáson a gyerekek 90 percben májusban, ezen kívül a Bajor Gizi Színészmúzeumba is ellátogatunk, ahol múzeumpedagógiai foglalkozáson vettek részt (az eredeti terv a Petőfi Irodalmi Múzeum volt, sajnos jelenleg zárva tart). A múzeumpedagógiai foglalkozást kreatív íráshoz kapcsolódóan kértük, hogy a 60 órás programhoz kapcsolódjon témájában, hiszen helyben 30 alkalommal mi is ezzel foglalkozunk, valamint vendégünk, Varró Dániel költő is e területen dolgozott a gyerekekkel. A program a vártnál jobban sikerült. A múzeumban interaktív foglalkozáson és tárlatvezetésen vettünk részt, melyen megismerhettük a múzeum névadójának életét, munkásságát, a színház világát, játékosan dramatikus játékokban, feladatokban vehettek részt, irodalmi kvízt tölthettek a gyerekek. Egész délelőtt itt voltunk. Ezt követően a Parlamentbe mentünk. Ez a program ingyenes volt és pluszként szúrtuk be, mivel a körösladányi gyerekek ritkán jutnak el a fővárosba és ha már utaztunk, szerettünk volna minden lehetőséget kihasználni. A Parlamentben is kaptunk tárlatvezetést. Délután közös ebédet fogyaszthattunk el a Mc. Donaldsban, illetve a KFC-ben (választás szerint). Tartalmas nap volt.
A program végére kiadványt terveztünk, ebbe a legjobb alkotásokat válogattuk be. Május 31-én tartottuk a záró bemutatót, itt mutattuk be részletesebben a pályázatot.
A tanulók szüleinek két alkalommal tartottunk ízelítőt a végzett tevékenységekről. Ezeket a foglalkozásokat a 15. és a 30. nap után terveztük, tehát a 30. és a 60. óra után. Itt maguk is kipróbálhatták a kreatív írás feladattípusait, átélhették a gyermekeik által már megtapasztalt élményeket, melyeket a kreatív írás nyújt. A programról egy kisfilmet is készítettünk.
A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ kiemelten fontosnak tartja, hogy segítse a nevelés-oktatási intézmények munkáját, ezért a 2021/2022-es tanévben kitűnő tanulmányi eredményt elért tanulókat ingyenes cirkuszlátogatásra feljogosító kuponnal jutalmazta.
Köszönjük a Gyulai Tankerületi Központnak!
Körösladány Város Önkormányzat Képviselő-testületének határozata alapján a Képviselő-testület az autóbuszt a cirkuszlátogatás időtartamára ingyenesen biztosította a tanulók számára.
Köszönjük szépen Körösladány Város Önkormányzat Képviselő-testületének és Kardos Károly Polgármester Úrnak!
Kitűnő tanulók névsora 2021/2022-es tanév:
1. évf: Gyarmat Zsolt, Kiú Ildikó Nóra, Sánta Attila, Sánta Ramóna, Balogh Flórián, Gál Dorina, Gyenge Fanni Evelin, Horváth Réka, Molnár Kinga Rebeka, Tóth Levente, Valánszki Hédi, Mohácsi Hanna Irén, Papp Anikó, Pázsit Levente, Tóth Attila, Tóth Violetta Jázmin
2. évf: Fésűs Adél, Halász Zoé Evelin, Kardos Zsombor, Kecskeméti Elek, Major Sarolta, Szőke Gábor, Bési János, Bakos Bianka Boglárka, Lengyel Gréta, Kántor Noémi, Kardos Liza Éva, Marton Mihály
3. évf: Almási Patrik, Gara Zorka Emma, Gulácsi Csenge, Somogyi Regina Katalin, Hegedűs Henrietta, Nagy Anita
4. évf: Nagy Dániel, Tóth Blanka Krisztina, Hegyesi Sára, Tóth Barnabás, Kardos Kinga Ilona, Olsák Anna, Marton Levente, Nánási Luca, Oláh Rebeka, Köteles József
5. évf: Szekeres Alex, Kovács Csenge, Faragó Zsolt, Rácz Vanda
6. évf: Bátori Angelika, Szabó Eszter, Mikó Ákos
7. évf.: Ombodi Dominik, Nagy László
8. évf.: Kozák Paulina, Nagy Klára, Varga Zsolt Brendon, Pál Karina, Kardos Kornél
2022. április 28-án délután 14 órakor megrendezésre került iskolánkban az Alsós Versmondó verseny. 2 év kihagyás után meglepően sokan jelentkeztek erre a versenyre. Földi Erika igazgató helyettes asszony köszöntötte a versenyzőket és a vendégeket. Összesen 46 verset hallgattunk meg, mi a szülők és a zsűri tagjai . Szebbnél szebb verseket adtak elő a gyerekek. Csodálatos volt őket látni, hallani. Nehéz dolga volt a zsűrinek. Most is , mint mindig nyugdíjas pedagógusokat kértünk fel erre a feladatra, illetve egy felsős kolléganő segített nekünk. Köszönjük a zsűri munkáját: Molnár Imrénének( Babucinak), Török Ernőnének (Magdának) Nagy Istvánnénak ( Margó néninek) és Sas Éva tanárnőnek.
Bővebben:Alsó Versmondó Verseny
A mai napon az alsó-felső átmeneti munkacsoport kezdeményezésével a negyedikes tanulókhoz visszalátogatott négy tanuló az ötödikből. A még alsós gyerekek érdeklődőek voltak, az ötödikesek nagyon komolyan, összeszedetten, ügyesen válaszoltak a kérdésekre. A tanórányi terjedelmű beszélgetést Havran Mihály vezette le, de az előkészítésben részt vettek a negyedikes osztályfőnökök, Herpai Lászlóné és Horvàthnè Sànta Csilla, valamint a másik 5. osztály ofija, Keresztesi János is. Jól sikerült programnak ítélték meg a résztvevők.
2022. május 7-én reggel 9 órai kezdettel startolt el Békés megyében, 9 helyszínen a KHESZ Sulikupája. A 9 helyszínen összesen 82 csapat egyszerre kezdte meg a horgászatot és ismerkedhetett meg a versenyhorgászattal.
Körösladányból 2 csapatot neveztünk Szarvasra, melynek a lebonyolítója a szarvasi Matchfishing SHE volt. A szervezők külön kiemelték, hogy az utánpótlás nevelése nagyon fontos minden területen, így természetesen a horgászatnál is. Erre ez a sulikupa remek alkalom.
Reggel 8 órai érkezést követően megtörtént a sorsolás, és kézbe vehették a horgászathoz szükséges csalikat, etetőanyagokat. Ezt követően a versenyzőknek el kellett foglalni a helyeiket- 3 szektorban 1-5. helyek voltak- és felkészülhettek a finomszerelékes horgászatra. A verseny kezdetét kürtszó jelezte. Az időtartama 3 óra hossza volt. Az ezen idő alatt ki fogott halakat haltartóba kellett tárolni. 12 órakor a verseny végeztével senki nem hagyhatta el helyét, addig, amíg a mérlegelés le nem zajlott. A pontszámok alakulása úgy történt, hogy a 3 fős csapatból mindegyik csapattag egy-egy szektorban elért 1-5. helyezést kaphatott, és e helyezési számok adták a csapat összpontszámát. A szervezők véleménye szerint is – amit még az elején ki is emeltek- ez a pálya egy nagyon nehéz pályának minősül, mert nagyon nehéz halat fogni. De az égiek is a gyerekekkel voltak, mert mindenki fogott halat. Külön öröm volt, hogy a körösladányi csapatban, egy fő lány tanuló is volt, aki a versenyben egyedüli lányként szerepelt, és ráadásul kiemelkedően teljesített. Ő Kovács Csenge volt.
Bővebben:VI. Körösvidéki Sulikupa
2022. április 25-én reggel 6-kor izgatottan vágtunk bele háromnapos kirándulásunkba. 25-en utaztunk, 17-en a 7.a-ból, 8-an pedig a 7.b-ből. Sas Éva néni és Láncziné Krivanek Veronika néni voltak a kísérő tanáraink. Sokan kicsit megijedtek, hogy Battonyánál, ahol átléptük a határt, megszűnt a magyar mobilkapcsolat, ezt azonban hamarosan orvosolni tudtuk. Az első, már külföldi vásárlás és lejben fizetés is furcsa volt. Amint Déva felé közeledtünk, esni kezdett. De mintha hozzánk igazították volna az időjárást, megállóink során mindig elállt és kisütött a nap. Így kellemes 18-19 fokban telt a három nap. Déva váráról már mindannyian hallottunk, ez az a hely, amely a róla szóló ballada szerint Kőmíves Kelemenné emberáldozatát kívánta. Éva néni minden helyszín előtt mesélt arról, hogy mit fogunk látni. Déva várához még esőkabátban sétáltunk fel a sok-sok lépcsőn, először 114-et számoltunk, aztán kb. 210 volt még, de a pontos számról mindenkinek más a véleménye. A vár felújítás alatt áll. Ennek ellenére a tetejére is felmehettünk, pompás kilátás tárult elénk minden oldalról. Déváról Vajdahunyadra utaztunk, ahol a várak királyát tekintettük meg. Kívülről meseszép, sajnos belül nem sok látnivaló volt. Itt már beszereztünk egy-két hűtőmágnest, apróbb ajándékokat, többen fagyiztak is. Innen Nagyenyedre utaztunk, ahol egy rövid sétát tettünk. A felnőttek még biztos többet szerettek volna maradni, de a mi gondolataink már a torockói szálláson jártak, főként azon, hogy kivel kerülünk közös szobába. Amikor odaértünk, megtudtuk, hogy a szállás egy dombon van, és odáig sétálnunk kell, mert a keskeny utcán a busz nem tud feljönni. A séta közben láttuk a vízimalmot és a jellegzetes székely házakat, örültünk neki, hogy mindenki magyarul köszönt és beszélt. A dr. Demeter Panzióban szálltunk meg 3-4-5 ágyas szobákban. Sikerült úgy alakítani, hogy mindenkinek jó legyen, tanáraink ebben nem voltak szigorúak. Szobáink nagyon hangulatosak voltak. Minden szobához külön fürdőszoba is járt. A vacsorát az étterem részben fogyasztottuk el, zöldségleves volt és rostélyos, valamint kókuszkocka. Szabadon szedhettünk, amennyit akartunk. Ezt követően 10-ig fent lehettünk, bevalljuk, a szobában még kicsit beszélgettünk, nevetgéltünk, de nem voltunk rosszak. Másnap fél 8-kor reggeliztünk. Terülj-terülj asztalka várt minket: felvágottak, vaj, sajtok, müzli, bundáskenyér, dzsem, méz, tea, rostos, tej. Tízórait is csomagolhattunk, de még volt az otthonról hozott dolgokból is, így csak szerényen tettük. Reggeli után a helyi múzeumba indultunk, ahol egy kedves néni vezetett körbe bennünket. Sokaknak ez a múzeum az egyik legjobb volt, mert egyszerűen, röviden, érdekesen mesélt a kiállított tárgyakról. Ügyesen válaszolgattunk a mezőgazdasági eszközökkel kapcsolatos kérdésekre is és a lányok azt is tudták, mi a kelengye. 10 órára a Kis Szent Teréz Gyermekotthonba látogattunk, ahol 11 gyermekkel ismerkedtünk meg. Beszélgettünk velük, megtudtuk, hogy náluk 10-es osztályozás van, s hogy nekik napi feladataik vannak, meg azt is, hogy azért nekik is vannak csínytevéseik. Játszottunk egy játékot is, de még kicsit szégyellősen. Átadtuk az ajándékba hozott könyveket, játékokat. Innen Tündi nénihez mentünk, aki kemencében sütött kaláccsal és szörppel várt minket. Mindenkinek ízlett. Voltak kiskutyái is és az udvaron páran fociztak. Megmutatta a kemencét, elmesélte, hogy a kalács kb. 8 óra alatt készült el. Erre a napra nem volt ebédünk, de nem is hiányzott. Rövid pihenő után, amit a szálláson töltöttünk, elindultunk a Székelykőre. Jó, hogy tanárainkon kívül az egyik sofőr is velünk jött (ő egyébként egyik osztálytársunk apukája), mert nem mindenki bírta a túrát. A hegy 1/3-áig mindannyian, a tetejére 19-en tudtunk felmászni. Nem volt könnyű. Zoli bácsi és a 6 lány egy forrásnál vártak meg minket. A mászás azért sem volt könnyű, mert helyenként vizes volt a kő és több helyen meredek. Nem is csoda, hogy sokaknak izomlázuk lett másnapra. A túra oda-vissza 4 óra 20 percig tartott. Érdekessége még az útnak, hogy kb. a 2/3-ától egy fehér kutya vezetett fel minket az állítólagos rövidebb utat választva. A hátizsákokból persze ezért előkerült pár húsos szendvics, mindannyian szívesen odaadtuk a kutyának az idegenvezetésért. Akik sikeresen teljesítették a túrát, este megkapták az okleveleiket is. Ezen a napon már 6-kor vacsoráztunk, csorba leves volt, sertéspörkölt főtt krumplival és csemege uborkával, a süti pedig lekvárral töltött leveles tészta. A nevelőotthonos gyerekek eljöttek még este hozzánk, társasoztunk, kártyáztunk, majd lementünk focizni, trambulinozni. Ez az esti kötetlenebb játék már lazábban, felszabadultabban telt, jól éreztük magunkat velük. Este korábban elaludtunk, mert jól elfáradtunk. A 3. nap is fél 8-kor reggeliztünk, rántotta is volt és az előző napihoz hasonló terülj-terülj tálak. Gyors pakolás következett, átvettük az úticsomagokat és utazóinkkal, bőröndjeinkkel elindultunk a buszhoz. Első megállónk Tordán volt, a sóbányában. Egy kedves fiatal lány volt az idegenvezetőnk, ő minden másban is segítette a csoportot. Nagyon jó volt a kürtőkbe belekiabálni a só szót, tapsolni, többszörösen visszhangzott. A végén a Tüköry és a Körösladány szavakat is kipróbálhattuk, jól ment. Innen Kolozsvárra mentünk, kicsit csepergett, de megnéztük a Mátyás szobrot, majd elindultunk a Mc Donaldsba. A Happy Meal és a fagyi után tovább utaztunk a Királyhágóra, az úton többen aludtak. A Királyhágón egy étteremben vacsoráztunk, nagyon finom volt a rántott csirkemell sült krumpival. A közös üdítőzés után még Nagyvárad várt ránk. Ott egy csodálatos parkba látogattunk el, tele volt tulipánokkal. Nagyon szép és jó volt minden, de már mindannyian vágytunk azért haza. Körösladányba fordulva még egyszer utoljára elénekeltük a székely himnuszt. Nagyon tartalmas, jó kirándulás volt. Napokig meséltük otthon az élményeket. a fotókat válogatva pedig megannyi színes perc jut eszünkbe, ezeket sosem feledjük. Köszönjük a lehetőséget!
A 25 hetedikes kiránduló diák és kísérőik, Láncziné Krivanek Veronika és Sas Éva
-
-